Milyen tréningre van szükség?
Egyre inkább az ötletesség és a kreativitás dominál a drága és luxus elemek helyett.
Egyre inkább az ötletesség és a kreativitás dominál a drága és luxus elemek helyett.
Létezik direkt csapatépítés, amely célzottan az
együttműködés, kommunikáció és bizalom fejlesztésére, konfliktusok feloldására
koncentrál kidolgozott képzési tematika alapján. Az indirekt csapatépítés pedig
a közös élmények és szórakozás által (tréner nélkül), mintegy másodlagos
hatásként erősíti a csapatszellemet, az összetartást és egymás jobb
megismerését.
Egy konfliktusokkal, belső feszültséggel, kommunikációs problémákkal teli csapat esetén a direkt csapatépítés szükséges, ugyanis egy felkészült tréner a helyes mederben tudja tartani a programot és a résztvevőket, feloldhatja, vagy épp felszínre hozhatja a konfliktusokat, amelyeket kibeszélhetnek a csapattagok. Abban az esetben, ha a csapattal nincsenek komoly problémák, ismerik egymást, ott hatékony fejlesztés érhető el nem közvetlen csapatépítéssel is, azonban ilyenkor is kritikus felmérni, hogy az adott csapat milyen „kalandra” vágyik leginkább, hogy senkinek se legyen túlságosan extrém vagy épp túlságosan unalmas a program.
Fontos volna, hogy a program céljával ne csak a vezető
vagy a HR-es legyen tisztában, hanem a résztvevők is, és ezt a célt már a
tréningre érkezés előtt kommunikálják a csapatnak. Ezek után már a rendezvényszervező
felkészültségén, a program megfelelő előkészítésén és megszervezésén múlik a rendezvény sikere.
Interaktív krimi és filmkészítés az új trend
Míg az elmúlt években kifejezetten arra mutatkozott
igény a megrendelők részéről, hogy a csapatépítés sok mozgással, fizikai
gyakorlattal járjon, addig ez a tendencia kezd egy kicsit eltolódni a szellemi
és logikai feladatok irányába. Gyakran ötvözünk különböző kvízjátékokat és
szellemi tudást szabadtéri feladatokkal, ilyenek például a történelmi
városokban szervezett kalandtúráink, melyek során a résztvevők a szabadban
mozognak, de közben megismerik az adott település történelmét, kultúráját és
erről a játék végén esetleg számot is adhatnak.
A gasztronómia és az ezzel összefüggő programok is egyre
divatosabbak, ezeken a programokon a csapatok bejárják egy koncentrált
területen a gasztronómia szempontjából érdekes helyszíneket, kóstolnak és
játszanak. És persze arra is van igény, hogy minimális strukturálás mellett a
résztvevők egyszerűen együtt főzzenek úgy, hogy legyen benne minimális verseny.
Ugyancsak a „városlakók” kedvence az a vidéki program,
melynek során megismerkednek a vidéki élet jellegzetes foglalatosságaival,
például egy szénakazlat kell felpakolniuk, disznótoron részt venniük.
A Da Vinci kód c. film óta sokan keresik és kedvelik a
stratégiai játékokat, város-felfedező csapatépítéseket, interaktív krimiket,
megfejtésre váró kódokat és titkos útvonalakat. Az agyontréningezett cégek
különösen szeretik a pálinkára, borkóstolásra, gasztronómiára épülő rendezvényeket, romkocsma-túrákat. Nyáron még mindig nagy az érdeklődés a
sárkányhajózás és balatoni vitorlázás irányába. Az új trendek irányába mutat,
hogy az idén már több helyről kértek ajánlatot úgynevezett „lip-dub”
filmkészítésre, amelynek során a csapat tetszőlegesen kiválasztott zeneszámra
forgat videoklipet.
Általános
jelenség, hogy manapság a költséghatékony csapatépítésekre helyeződik a
hangsúly, amelyekben az ötletesség, a kreativitás dominál a drága és luxus
elemek helyett. Legyen szó indoor vagy outdoor tréningről, az Ügyfelek
változatos, jó hangulatú programokon szeretnének részt venni, természetesen
esti iszogatással egybekötve.
Sok a
buktató
A kreatív
ötletek önmagukban azonban még nem garantálják a sikert. Van pár tipikus hiba,
amelyet elkövethet egy rendezvényszervező:
- A program
nem megfelelő előkészítése (nincs engedély az adott outdoor terület
használatára; nem állnak rendelkezésre a szükséges tárgyi feltételek, stb.);
- Nem mérik
fel kellően a célcsoportot a motiváció, tréningismeret, fizikai
teljesítőképesség, csoportkohézió tekintetében; a rossz célkitűzés miatt pedig
a csapat nem azt a tréninget kapja, amelyet szeretett volna / szüksége lenne;
- A rendezvényszervező cég nem készült rossz idő esetére „B” tervvel;
- A rendezvényszervezőnek ismernie kell a célcsoportot, hogy a számukra megfelelő
trénert válassza ki a tréninghez.
Nem árt
tudatosítani, hogy a csapatépítés nem egyenlő az esti buli alapozásával, főleg
ha balesetveszélyes területen vagy feladatokkal zajlik a rendezvény. Másrészt
pedig itt is érvényes a kevesebb néha több szabály: lehet, hogy elég egy 2-3
órás intenzív és jól megszervezett blokk egy egész napos, a résztvevők passzivitásával
tűzdelt program helyett. Nagyon fontos, hogy ismerni kell a résztvevők
életkorát, nemét és szokásait. Fiatal lányok nem mindig vesznek részt szívesen
fürdőruhás csapatépítésen, idősebb hölgykollégák pedig lehet, hogy nem
szerepelnek nagy örömmel kék parókával a fejükön.
Forrás:
Profession.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése