2011. december 21., szerda

Az év végén pár gondolat a felszolgálókról.

Úgy gondoltam, érdemes lenne egy pár szót ejteni a felszolgálókról. No, nem az éttermiekről - bár ők is megérnének egy posztot - hanem azokról, akik a rendezvényeinken dolgoznak. Előzetesen felhívnám a figyelmet, hogy nem egy party service szolgáltatásairól, vagy egy helyszín adottságairól felszolgálóiról írnék, hanem évek alatt összegyűlt tapasztalatokról, tényekről, amit vendégként és rendezvényszervezőként is megtapasztaltam....
A rendezvényünk lehet egy olyan helyszínen, ahol saját vendéglátás üzemel, vagy egy "csupasz" helyen, ahová a négy falon kívül mindent vinni kell, így a vendéglátást is, amit, ugye, egy preferált party service biztosít. Mind a két féle rendezvényt millió egyeztetés, helyszínbejárás, kölcsönös garanciák, levélváltások tömkelege előzi meg. A vendéglátást, Ügyfelünk és vendégei szempontjából optimálisan megtervezett büféasztalok, kifogástalan menük, csillogó étkészletek, evőeszközök, látványos dekoráció jellemzi. Ekkor egy fontos dolog: kik lesznek a felszolgálók, akikkel vendégeink közvetlen érintkeznek?

Manapság a helyszínek, szállodák, catering cégek költséggazdálkodási szempontok miatt nem rendelkeznek állandó, megfelelő létszámú személyzettel; ennek pótlását munkaerő kölcsönző cégekkel biztosítják. A helyszínek, party service cégek megpróbálnak törekedni arra, hogy általában ugyanazokkal az emberekkel dolgozzanak, a gyakorlatban ez sajnos gyakran nem sikerül. Jó, ha tisztában vagyunk a ténnyel, hogy a "kölcsönzött felszolgálók" többségének semmi köze sincs a vendéglátáshoz, csupán voltak néhány rendezvényen és többnyire (sajnos megélhetési) kényszerből dolgoznak. A kollégák jó esetben "alakítható" főiskolások, egyetemisták kevésbé szerencsés esetben - éppen álláskeresők. A rendezvényszervezők többségét vagy nem érdekli, vagy nem foglalkoznak ezzel a ténnyel, vagy nem is tudnak róla - lévén nem vendéglátósok (nem dolgoztak még a vendéglátásban, szállodaiparban, nincsenek tisztában az előkészítő- és háttérmunkálatokkal). Egyébként sajnos, ez utóbbi a jellemzőbb. Ahol eddig vendégként voltam - úgy egy kicsit könnyebb - mindig találkoztam fölöslegesen rohangáló, vagy éppen megbújva ácsorgó, tálcával egyensúlyozó, imbolygó zsonglőrökkel, akik számolatlanul ejtik el a poharakat, borotválatlan, hamutartó leheletű felszolgálókkal. A büféasztal (svédasztal) ételeiről általában fogalmuk sincs, épp úgy az italokról. A vendégekkel folytatott kommunikációjuk kimerül a "nincs; elfogyott; nem tudom" szófordulatokkal. Szóval, ez mindenképpen olyan részlet, amivel foglalkozni kell....  Mit is tudnék javasolni? Hát vissza az alapokhoz:
  • az egyeztetésekkor föltétlen térjünk ki a személyes higiéniára, ezzel kapcsolatos elvárásainkra;
  • a vendéglátást dohányzó szakmának tartják, ennek ellenére kérjük meg a szolgáltatót, hogy  a rendezvény ideje alatt a munkatársak mellőzzék a dohányzást;
  • kérjük meg a szolgáltatót, hogy ismertessék a rendezvény étel- és italválasztékát a felszolgálókkal;
  • mindenképpen szakítsunk időt arra, hogy ott lehessünk a rendezvény előtti eligazításon. Itt főleg az elvárt vendégkommunikációt ismertessük;
Ezzel a néhány lépéssel még jobban biztosíthatjuk a rendezvényünk zavartalanságát. Nem biztos, hogy konfrontációmentesen megússzuk, de megéri:)!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése